tirsdag 18. juni 2013

Bokanmeldelse: Drageløperen

Drageløperen
av Khaled Hosseini


Eg virkelig elsker denne boken :)
Angrer ikke på at eg kjøpte den!

Dette er den beste boken eg har lest på lenge. Drageløperen er en sterk og gripende bok og eg måtte mange ganger ligge den fra meg for å ta meg sammen igjen.Det er mange gripende avsnitt i boken der man sitter med tårene i øyekroken.Boken var lett og lese, men hadde mange ord på afghansk som var veldig vanskelig og forstå.Men ser man bort fra det så vil eg virkelig anbefale deg å lese boken.


Drageløperen handler om 12 år gamle Amir som lever i luksus sammen med faren.De bor i Kabul på 70 tallet rett før landet blir innvadert av russerne og Taliban.Sammen bor de med Ali og sønnen hans Hassan, som er bestevennen til Amir. Hassan og faren er Hazarer og lever som tjenere for Amir og faren hans.

I Kabul ble det hvert år arrangert en drageturnering. Amir og Hassan øvde sammen, og Hassan var en av de beste drageløperne i hele Kabul. Amir ønsket av hele sitt hjerte å vinne denne drageturneringen, og dermed sin fars anerkjennelse. Etter turneringen skjer det noe som endrer forholdet mellom Amir og Hassan for alltid.


Året 1978 flykter Amir og faren til Usa etter den sovjetiske invasjonen av Afthanistan og oppnår en god kontakt sammen etter at de har fått en ny start på livet. Men Amir klarer ikke å glemme hva som skjedde i hjem landet. 


Etter mange år, når faren er død og Amir selv er en voksen mann, får han sjansen til å dra tilbake til Afghanistan. Er dette sjansen til å gjøre opp for seg? Når Amir kommer til Kabul, ser han at Afghanistan har forandret seg fullstendig, og hva skjer når Amir finner ut at det ikke er så farefritt å finne Hassan som han hadde trodd?



Boken får en sterk 6'er fra meg!

-Therese-

                                                                     




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Tusen takk for kommentaren du ligger igjen :)
Ligger du deg til som følger på bloggen,så får du de nyeste opptateringene på bloggen min også :)